Statut

Statut Przedszkola

                          SPIS TREŚCI

 

  1. 1.     ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE                                                s.3                                                                                                                 
  2. 2.     ROZDZIAŁ II – CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA                                                   s.5                                                                                            
  3. 3.     ROZDZIAŁ III – ZASADY I FORMY UDZIELANIA OPIEKI I POMOCY DZIECIOM ORAZ ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA

      Zasady sprawowania  opieki nad dziećmi oraz zapewnienia im    bezpiecznych i higienicznych  warunków                                                        s. 5

      Indywidualne formy opieki                                                                 s.8

      Pomoc psychologiczno – pedagogiczna                                                   s.10

      Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek                                        s.11   

  1. 4.     ROZDZIAŁ IV – ORGANIZACJA  PRZEDSZKOLA                                                                                                                             

      Arkusz organizacji                                                                                    s.12

      Organizacja przedszkola                                                                s.12

  1. 5.     ROZDZIAŁ V -  ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

      Dyrektor przedszkola                                                                                       s.15

      Rada Pedagogiczna                                                                                   s.17

      Rada Rodziców                                                                                           s.19

       Współpraca organów przedszkola oraz rozstrzyganie sporów                 s.20

  1. 6.     ROZDZIAŁ VI – ZADANIA NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

       Obowiązki i prawa nauczycieli                                                               s.22

       Zadania  wychowawcy                                                                          s.23

       Zespoły nauczycielskie                                                                          s.24

                Pedagog szkolny                                                                                          s.26

       Logopeda                                                                                                   s.27

       Pielęgniarka                                                                                               s.27

       Obsługa administracyjno – gospodarcza                                              s.27

  1. 7.     ROZDZIAŁ VII – ZASADY REKRUTACJI                                                               s.31

 8. ROZDZIAŁ VIII – RODZICE DZIECI

     Prawa i obowiązki  rodziców                                                                  s.33    Zasady współpracy z rodzicami                                                                              s.34                                                

 

                                                     

                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 

 

                                                  ROZDZIAŁ  I

                                 POSTANOWIENIA OGÓLNE

                                                               § 1

 

Siedziba Gminnego Przedszkola  im. Jana Pawła II w Czechach mieści się w Czechach nr 142.

                                                                 § 2

  1. Organem prowadzącym dla szkoły jest Gmina Zduńska Wola.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.        

                                                                 § 3

  1. Gminne Przedszkole wchodzi w skład Zespołu Gimnazjum, Szkoły Podstawowej i Przedszkola  im. Jana Pawła II w Czechach. 
  2. Pełna nazwa szkoły brzmi: Gminne Przedszkole  w Zespole Gimnazjum Szkoły Podstawowej i Przedszkola  im. Jana Pawła II w Czechach.

                                                                § 4

 

  1.  Przedszkole jest przedszkolem publicznym, które:

a)    prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

b)   przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,

c)    zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.

  1. Szczegółowe zasady korzystania z opieki przedszkolnej regulują zarządzenia Wójta Gminy Zduńska Wola.

                                                                 

                                                                    § 5

 

  1. Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Na pieczęciach i tablicach przedszkola używana jest pełna nazwa jednostki.

                                                                   § 6

 Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych  w odrębnych przepisach.

                                                                  § 7

1. Przedszkole jest samodzielną jednostką budżetową wchodzącą w skład zespołu.

2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Obsługę finansowo-księgową i materiałową przedszkola prowadzi zespół księgowo-kadrowy mieszczący się w Zespole Gimnazjum, Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Czechach.

                                                                §8

 

  1.  Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z:

a)     biblioteki z internetowym centrum informacji multimedialnej,

b)    stołówki z kuchnią,

c)     pracowni komputerowej,

d)    sali gimnastycznej,

e)     sali korekcyjnej,

f)      gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.

g)     zespół boisk „Orlik”

  1. Pomieszczenia przedszkola mogą być udostępniane za zgodą dyrektora przedszkola:

a)    uczniom innych szkół z terenu gminy pod opieką swoich nauczycieli w celu realizacji wspólnych zadań edukacyjnych,

b)    organom samorządu terytorialnego i organizacjom społecznym z terenu gminy w celu realizacji ich statutowych zadań,

c)    innym osobom i podmiotom na podstawie umowy najmu, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

                                     ROZDZIAŁII

                          CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

                                                § 1

1.  Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:

a)    wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka,

b)   sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola,

c)     współdziałaniu z rodziną poprzez udzielanie pomocy w wychowywaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.

2. Szczegółowe cele i zadania oraz sposoby ich realizacji  sformułowane są w Koncepcji  Rozwoju Przedszkola, Programie Wychowawczym oraz Programie Profilaktyki.

                                              ROZDZIAŁ  III

 

ZASADY I FORMY UDZIELANIA OPIEKI I POMOCY DZIECIOM ORAZ ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA

                                                   § 1

  1.  Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.
  2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:

a)     ścisłym respektowaniu obowiązujących w przedszkolu ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,

b)     sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.

                                                          § 2

1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli  w przypadku 9 godzinnego czasu pracy oddziału.

2.  Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel ( nauczyciele) opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

3. Opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez przedszkole, sprawują nauczyciele, których opiece powierzono oddział, pomoc nauczyciela lub nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora oraz - w razie potrzeby -za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

4.  Dyrektor może upoważnić nauczycieli do samodzielnego doboru innych dorosłych osób do udziału w sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas zajęć, o których mowa w ust. 2

                                                            § 3

 

1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z Przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

2. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają dzieci
z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.

3. Upoważnienie do odbioru dziecka powinno być udzielone w formie pisemnej przez dwoje rodziców(chyba, że rodzice wyrazili zgodę na  możliwość podpisu przez jednego z nich).

4. Upoważniona do odbioru dziecka osoba musi być pełnoletnia.

5. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku , gdy stan osoby
zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe ) będzie wskazywał,                        że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa

6. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor przedszkola lub jego zastępca.

7. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami ( opiekunami prawnymi).

8. Rodzice( prawni opiekunowie )dzieci dojeżdżających są zobowiązani do punktualnego przyprowadzenia i odbierania dzieci w ustalonym miejscu i czasie.

§ 4

 

 

 

  1. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani  do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
  2. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym  poinformowaniem rodziców.

 

                                                                   § 5

 

  1. Zajęcia edukacyjne prowadzone są z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,   w szczególności:

a)    w  tygodniowym  rozkładzie  zajęć  dydaktyczno- wychowawczych  uwzględnione jest równomierne  rozłożenie  zajęć  w  każdym  dniu,

b)   sprzęt dydaktyczny oraz zabawki wykorzystywane na zajęciach muszą być sprawne i nie mogą stwarzać zagrożenia dla dzieci,

c)    zajęcia  prowadzone są tylko w pomieszczeniach zapewniających dzieciom bezpieczeństwo,

d)    stoliki,  krzesełka i  inny  sprzętu  przedszkolny dostosowane są do  wzrostu  dzieci  i  rodzaju  pracy,

e)    nauczyciel prowadzący zajęcia uwzględnia zasady bezpieczeństwa na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach - nie wolno dzieci pozostawiać bez opieki,

                                                                       § 6

                                         

  1. W przedszkolu przeprowadza się okresowe kontrole pomieszczeń oraz terenu wokół przedszkola.
  2. Pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, zasad udzielania pierwszej pomocy.

 

                                                              § 7

 

  1. W razie zaistnienia wypadku dziecka nauczyciel, który jest jego świadkiem, udziela pomocy poszkodowanemu, zawiadamia pielęgniarkę szkolną, a następnie dyrektora.
  2. Dyrektor, a w razie jego nieobecności nauczyciel, powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.

                                                            § 8

 

W każdym roku szkolnym dzieci są ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków.

 

                                INDYWIDUALNE FORMY OPIEKI

                                                  § 9

 

  1. Indywidualne formy opieki w przedszkolu polegają w szczególności na:

a) zapewnieniu możliwości korzystania z  pomocy logopedy, pedagoga szkolnego,

b) indywidualnej pomocy wychowawcy grupy.

c) udzielaniu, w miarę posiadanych  środków, doraźnej lub stałej pomocy materialnej,

 

§ 10

 

 

  1. Indywidualną opieką otaczane są w przedszkolu:

a)      dzieci z oddziału przedszkolnego w zakresie: ich aklimatyzacji w przedszkolu, wypełniania przez nich czynności porządkowych i higienicznych, przygotowania ich do bezpiecznego zachowania się w drodze do szkoły, w ścisłym współdziałaniu wychowawców z rodzicami dzieci,

b)      dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku  - w wyżej wymienionym zakresie, z uwzględnieniem zaleceń, odpowiednich do rodzaju zaburzeń, poradni specjalistycznych,

c)      dzieci mające złe warunki rodzinne lub poszkodowane losowo - poprzez:

  • wnioskowanie do odpowiednich organów i instytucji o przyznanie im pomocy materialnej, np.: GOPS, MOPS, Fundusz AA przy Urzędzie Gminy w Zduńskiej Woli,
  • częściowe lub całkowite zwolnienie z opłat za dożywianie w stołówce,
  • organizowanie akcji pomocy socjalnej,
  •  wnioskowanie o umieszczenie ucznia w Domu Dziecka lub rodzinie zastępcze,
  • kontakt z komórką ds. nieletnich w Komendzie Policji,
  • kontakt  z kuratorem sądowym, w wypadku, gdy dziecko, rodzina go posiada.

 

                                                                          

 

 

         POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA

                     

                                                            § 11

 

Przedszkole zapewnia w dzieciom  pomoc psychologiczno-pedagogiczną poprzez :

a)    umożliwienie korzystania z porad i pomocy pedagoga szkolnego,

b)   działania nauczycieli wspierające rozwój psychofizyczny dzieci                   oraz pomagające przezwyciężyć trudne chwile,

c)    działania wychowawców, którzy rozpoznają potrzeby swoich wychowanków, a wychowawca wraz z pedagogiem dla danego ucznia szkoły okreṡlą formy wsparcia, które przyniosą zamierzone efekty.

d)   działania zespołu specjalistów pracujących na rzecz dzieci z upośledzeniem,

e)    decyzję dyrektora i wychowawcy w sprawie pomocy dziecku z opinią, w trudnej sytuacji, niedostosowanego lub o szczególnych zdolnościach.

 

                                                                § 12

 

Zajęcia logopedyczne i inne zajęcia specjalistyczne prowadzone są  w miarę potrzeb z uwzględnieniem opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz  w miarę posiadanych środków finansowych.

 

                                                                § 13

 

W przedszkolu i oddziale rocznego przygotowania przedszkolnego prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych.  Sposób jego prowadzenia określają inne dokumenty.

 

 

 

  1. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju dzieci przedszkole zgodnie z umową zawartą z rodzicami na początku każdego roku szkolnego organizuje posiłki.
  2. Zasady spożywania posiłków i naliczania opłat za przedszkole reguluje Zarządzenie Wójta Gminy Zduńska Wola oraz Regulamin Przedszkola.

 

 

       ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS WYCIECZEK

 

                                                                   § 14

                                                         

  1. Każdy nauczyciel organizujący zajęcia poza przedszkolem zgłasza wyjście                                        w sekretariacie zespołu podając ilość uczestników wycieczki i czas jej trwania.
  2. Jeden nauczyciel może sprawować opiekę nad 20 dziećmi, jeżeli grupa nie korzysta  z publicznych środków lokomocji i nie opuszcza terenu wsi Czechy.
  3. Gdy dzieci opuszczają teren Czech, przy wyjeździe autobusem lub pociągiem jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 15 dziećmi lub po indywidualnych uzgodnieniach z dyrektorem, gdyż znaczenie tu ma specyfika danej grupy dzieci.
  4. Jeżeli jest to inna wycieczka  lub jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej to decyzję o liczbie dzieci nad którymi nauczyciel sprawuje opiekę podejmuje indywidualnie dyrektor przedszkola w porozumieniu z kierownikiem wycieczki.
  5. Na udział w wycieczce nauczyciel musi uzyskać zgodę rodzica ucznia.
  6. Wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełnienia "Karty wycieczki" i akceptacji dyrektora szkoły.

                                                                   § 15

  1. Nauczyciel opiekujący  się dziećmi podczas wycieczki  jest zobowiązany                             do zapewnienia im bezpieczeństwa.
  2. Szczegółowe obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez przedszkole określa Regulamin wycieczek.

 

 

 

 

 

                                                            ROZDZIAŁ IV

 

         ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

                              

                                 ARKUSZ ORGANIZACJI

 

 

                                                             § 1

 

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
  2. Arkusz organizacji zatwierdza Wójt Gminy Zduńska Wola.
  3. W arkuszu organizacji określa się w szczególności:

a)     dane o liczbie dzieci i oddziałów,

b)    liczbę pracowników szkoły,

  1. liczbę zajęć edukacyjnych zgodnie z planem nauczania
  2. Organ prowadzący szkołę może rozszerzyć arkusz organizacji o inne dane.

                                                               § 2

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych

 

                                                                § 3

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział.
  2. Przedszkole jest placówką pracującą  z przerwą w pracy od 1.07 do 16.08.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
  4. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego a on oparty jest o treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  5. W placówce funkcjonuje oddział rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego realizujący program wychowania przedszkolnego dla 5-6 latków

 

§ 4

 

 

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora zespołu z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia oraz oczekiwań rodziców.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  3. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora zespołu, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.

 

 

§ 5

 

 

  1. Przedszkole organizuje naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych) wyrażoną na piśmie.
  2. Zajęcia dodatkowe   dla dzieci : język angielski i rytmika organizowane są w formie bezpłatnej.
  3. Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe winny posiadać stosowne kwalifikacje.

                                                               

 

§ 6

 

 

  1. Zajęcia prowadzone są przez 5 dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  3. Czas trwania z zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii , czy zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości dzieci i wynosić:
  • z dziećmi 3 – 4 letnimi – około 15 minut,
  • z dziećmi 5 – 6 letnimi – około 30 minut

                              

                                    § 5

Zasady organizowania działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez przedszkole uwzględniające wprowadzanie nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej określają odrębne przepisy.

 

                                                                   § 6

                                                               

Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.

                                                       ROZDZIAŁ V

 

 

                 ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

 

                                                                    § 1

Organami przedszkola są:

  1. Dyrektor Przedszkola
  2. Rada Pedagogiczna
  3. Rada Rodziców

 

                                                    DYREKTOR PRZEDSZKOLA

                                                                          § 2

  1. Dyrektor przedszkola jest dyrektorem w rozumieniu ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku.
  2. Uprawnienia zwierzchnika służbowego dla dyrektora przedszkola wykonuje wójt gminy.

                                                                       § 3

  1. Dyrektor przedszkola w szczególności:

a)kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz,

  • Ø opiniuje i dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowany przez nauczyciela program nauczania
  • Ø dopuszcza do użytku zestaw programów wychowania przedszkolnego,
  • Ø ustala tygodniowy rozkład zajęć z uwzględnie­niem zasad ochrony zdrowia  i higieny pracy,

b)   sprawuje nadzór pedagogiczny,

  • Ø nadzoruje prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej,
  • Ø analizuje wyniki sprawdzianu lub egzaminów oraz wykorzystuje je do oceny jakości kształ­cenia w szkole,
  • Ø przeprowadza obserwacje zgodnie z ustalonym harmonogramem.

c)    sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

d)   organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci,

e)    jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,

  • Ø przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnio­ski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
  • Ø przedkłada Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia projekty planów i programów związa­nych z pracą przedszkola oraz inne dokumenty określone w odrębnych przepisach, kieruje ich realizacją i składa okresowe sprawozdania,
  • Ø przedkłada Radzie Pedagogicznej do zaopiniowania dokumenty dotyczące organizacji pracy przedszkola, plan finansowy, wnioski o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień oraz inne dokumenty określone w odrębnych przepisach.

f)     realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,

g)    dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność  za ich prawidłowe wykorzystanie,

h)   współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli  w organizacji praktyk pedagogicznych,

 

                                                                          § 4

  1. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli  i pozostałych  pracowników przedszkola.

                                                               § 5

W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą  Rodziców  i Samorządem Uczniowskim.

                                                                    § 6

  1. W przedszkolu istnieje stanowisko wicedyrektora.
  2.  Wicedyrektor podczas nieobecności w pracy dyrektora przedszkola z uzasadnionych powodów przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami.
  3. Odpowiada przed dyrektorem przedszkola za pełną i terminową realizację powierzonych zadań.

 

                                           RADA PEDAGOGICZNA

 

                                                                       § 7

  1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem odpowiadającym wraz z dyrektorem za realizację statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracujący w przedszkolu nauczyciele  oraz dyrektor.
  3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
  4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z podsumowaniem działalności placówki i w miarę bieżących potrzeb.
  5. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy dyrektora, Rady Rodziców, organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  6. Decyzje rady pedagogicznej zapadają w formie uchwały.
  7. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

                                                                  § 8

  1. Rada Pedagogiczna:

a)     uchwala Statut Szkoły

b)    uchwala Koncepcję Rozwoju Przedszkola,

c)     zatwierdza Koncepcję Rozwoju Przedszkola,

d)    opiniuje Szkolny Zestaw Programów Wychowania Przedszkolnego,

e)     podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

f)      ustala organizację Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli,

g)     opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom godzin zajęć,

h)    może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora  z funkcji oraz do dyrektora z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w przedszkolu

i)       przedstawia z własnej inicjatywy lub na wniosek innych organów szkoły opinie i oceny w sprawach dotyczących przedszkola,

  1. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny  ze Statutem przedszkola.

 

                                                          RADA RODZICÓW

                                                                        § 9

 

Rada Rodziców jest organem doradczo – opiniodawczym powołanym  przez ogólne zebranie rodziców.

                                                                        § 10

1.Rada Rodziców:

a)     ma prawo do wyrażania opinii i składania wniosków we wszystkich sprawach  dotyczących działalności przedszkola z własnej inicjatywy lub na wniosek innych organów przedszkola i przedstawiania ich dyrektorowi lub organowi prowadzącemu szkołę,

b)    wspiera  działalność statutową przedszkola  i w tym celu  gromadzi  fundusze  z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,

c)     opiniuje(może ustnie) pracę nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego,

d)    współdecyduje o formach pomocy dzieciom,

e)     opracowuje wspólnie z dyrektorem szkoły preliminarz wydatków na dany rok szkolny. 

                                                                        § 11

 

 

  1. Rada Rodziców określa regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem przedszkola.

2.Regulamin Rady Rodziców  określa między innymi:

a)    zasady wybory przedstawicieli do rady oraz tryb jej pracy,

b)   tryb podejmowania uchwał,

c)    zasady wydatkowania funduszy.

                                                                     § 12

1. Do udziału w zebraniach Rady Rodziców mogą być zapraszani z głosem doradczym  przedstawiciele innych organów przedszkola oraz inni goście.

2. Dyrektor bierze udział w posiedzeniach  Rady Rodziców zwołanych na jego wniosek.                   

3. W innych posiedzeniach Rady bierze udział na zaproszenie.

                                                                 § 13

Rada Rodziców nie może samodzielnie reprezentować przedszkola na zewnątrz.

 

             WSPÓŁPRACA ORGANÓW SZKOŁY ORAZ ROZSTRZYGANIE SPORÓW

                                                                      § 17

  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą przy rozwiązywaniu różnych problemów oraz przy podejmowaniu decyzji związanych z funkcjonowaniu przedszkola.
  2. W szczególności organy te wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.

                                                                     § 18

  1. Spory między organami przedszkola  rozstrzyga dyrektor w terminie 10 dni roboczych od wniesienia wniosku.
  2. Dyrektor  rozstrzyga  sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej.
  3. Dyrektor jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem  a rodzicem.
  4. Dyrektor wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom przedszkola, jeśli działalność tych organów narusza prawo, interesy przedszkola lub nie służy rozwojowi jego wychowanków.
  5. Spory między organami przedszkola,  w których stroną jest dyrektor rozstrzyga  organ sprawujący nadzór nad przedszkolem, właściwy ze względu na przedmiot sporu.

 

                               

 

 

 

 

                                       

 

                                     ROZDZIAŁ VI

 

                                              ZADANIA NAUCZYCIELI 

           ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

 

                                         OBOWIĄZKI I PRAWA NAUCZYCIELI

                                                                      § 1

 Prawa i obowiązki nauczycieli określają przepisy Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela oraz innych aktów prawa.

                                                                      § 2

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzone jego opiece dzieci.
  2. Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną  i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej uczniów.

                                                               § 3

 

 

  1. Do obowiązków nauczycieli  przedszkola należy:

a)    realizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci

b)   realizowanie celów zawartych w Koncepcji Rozwoju Przedszkola

c)    realizowanie przyjętego przez siebie programu nauczania na podstawie treści podstawy programowej

d)   analiza i ewaluacja swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej,

e)    poszanowania godności dziecka,

f)     stosowanie się do zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej,

g)    dbanie o poprawność językową dzieci,

h)   rozbudzanie ich zainteresowań,

i)      rozbudzanie u dzieci uczuć wyższych, społecznych, patriotycznych,

j)      dbanie o bezpieczeństwo dzieci i zapewnienie im opieki podczas zajęć ,

k)    aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i zespołów przez nią powołanych,

l)      realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i zarządzeń Dyrektora przedszkola,

m) sumienne prowadzenie dokumentacji szkolnej,

n)   informowanie rodziców o postępach ich dzieci we wszystkich obszarach ich funkcjonowania w przedszkolu.

  • o)   systematyczne pogłębianie i aktualizowanie  wiedzy i kwalifikacji 

      zawodowych,

p)   zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie.

 

                                                                     § 4

 

1.Nauczyciele w szczególności mają prawo do:

a)     wyboru program nauczania albo opracowania własnego programu                        z uwzględnieniem możliwości i zainteresowania dzieci oraz wyposażenie szkoły,

b)    kreowania własnych metod nauczania,

c)     aktywnego współtworzenia oblicza szkoły.

 

                                              ZADANIA WYCHOWAWCY

                                                                 § 5

  1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej                             nad dziećmi, a w szczególności:

a)    tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, proces jego uczenia oraz przygotowywania do życia w społeczeństwie,

b)   inspirowanie i  wspomaganie działań wspólnych dzieci,

c)    podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole dzieci oraz pomiędzy dziećmi a innymi członkami społeczności szkolnej.

  1. Formy spełniania zadań przez wychowawcę powinny być dostosowane do wieku dzieci, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych. Należą do nich między innymi:

a)    organizowanie procesu wychowawczego w oparciu o corocznie opracowany plan wychowawcy,

b)   gromadzenie informacji o każdym dziecku w celu postawienia właściwej diagnozy wychowawczej oraz podjęcia odpowiednich form i metod wychowawczych,

c)    otaczanie szczególną opieką dzieci znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizowanie niezbędnej pomocy w tym zakresie,

d)   kształtowanie atmosfery życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród dzieci,

                                                § 6

  1. Wychowawca współpracuje z nauczycielami pracującymi w jego grupie, uzgadniając  z nimi działania wychowawcze wobec ogółu, a także wobec tych dzieci, którym potrzebna jest indywidualna opieka.
    1. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami w celu

a)    poznania potrzeb opiekuńczo wychowawczych ich dzieci,

b)   pomocy w ich działaniach wychowawczych i otrzymywania od nich pomocy  w swoich działaniach,

c)    systematycznego informowania rodziców o postępach, trudnościach rozwojowych i zachowaniu dzieci,

  1. Wychowawca współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb, trudności oraz szczególnych uzdolnień dzieci.
  2. Wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych.

                                  ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE

                                                                   § 7

  1. W przedszkolu działa zespół wychowania przedszkolnego.
  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  3. Przewodniczący opracowuje harmonogram prac zespołu na dany rok szkolny.
  4. Zebrania zespołu są protokołowane.

                                                                      § 8

Do zadań zespołu należy:

a)    uzgadnianie sposobów realizacji programów nauczania

b)   opracowanie narzędzi do badania osiągnięć uczniów,

c)    opracowywanie wyników badanych osiągnięć uczniów i przedstawianie radzie pedagogicznej,

d)    organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego zwłaszcza dla nauczycieli rozpoczynających pracę  w zawodzie,

e)    dzielenie się wiedzą uzyskaną na kursach metodycznych i doskonalących,

f)     współdziałanie w organizowaniu sal zajęć  i uzupełnianiu ich wyposażenia.

                                                                       § 9

 

W przedszkolu mogą działać zespoły problemowo – zadaniowe podejmujące ważne doraźne zadania dotyczące bieżącej działalności przedszkola.

                                                                     § 10

                                                         PEDAGOG SZKOLNY

                                                                      § 11

W szkole podstawowej zatrudniony jest  pedagog szkolny, który jest koordynatorem działalności profilaktycznej, opieki pedagogiczno-psychologicznej oraz organizatorem różnych form pomocy dzieciom  i rodzicom także w przedszkolu.

                                                                      § 12

  1. Pedagog  w sposób szczególny opiekuje się dziećmi posiadającymi opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej, organizuje dla nich pomoc, zapoznaje nauczycieli i wychowawców z opiniami.
  2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:

a)     rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci

b)    organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

c)     podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych

d)     wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli,

e)     działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,

f)      udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z dziećmi posiadającymi opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz  sprawiającymi problemy wychowawcze.

                                                                         § 13

                                 

                        PIELĘGNIARKA SZKOLNA

                                                                     § 17

  1. W zespole zatrudniona jest pielęgniarka szkolna, która swoją opieką otacza także dzieci przedszkolne.
  2. Do zadań pielęgniarki należy:

a)    udzielanie pomocy medycznej w urazach i nagłych zachorowaniach,

b)   prowadzenie poradnictwa dla uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,

c)    prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci, rodziców i nauczycieli,

d)   uczestniczenie w realizacji programów profilaktyki i programach promujących zdrowy styl życia,

e)    częściowe przygotowanie karty bilansu dziecka

  1. W celu realizacji swoich zadań  pielęgniarka współpracuje z dyrektorem przedszkola, wychowawcami,  pedagogiem szkolnym, nauczycielami świetlicy, stacją sanitarno- epidemiologiczną.

                                 OBSŁUGA ADMINISTRACYJNO –GOSPODARCZA

                                                                         § 18

Obsługę administracyjną oraz gospodarczą przedszkola zapewniają pracownicy:

a)     pracownicy  administracyjni,( główny księgowy,  referent szkoły do spraw uczniów i referent do spraw kadr i płac)

b)    kierownik stołówki

c)      konserwator,

d)    sprzątaczka,

e)     kucharka,

f)      pomoce kuchenne,

g)     intendentka

Zadaniem pracowników obsługi jest utrzymanie obiektu i jego otoczenia w porządku i czystości. Dbanie o zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.

                                                                   § 19

  1. Pracownicy obsługi i administracji zatrudniani są na podstawie Kodeksu Pracy.
  2. Zakres ich uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności określa dyrektor przedszkola.

 OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI:

   1. Do obowiązków głównego księgowego, które określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2.05.1991. (Dz. U. Nr 40, poz. 174) należy w szczególności:

 Prowadzenie rachunkowości jednostki (zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami) polegające zwłaszcza na:

  • sporządzaniu, przyjmowaniu, archiwizowaniu, kontrolowaniu dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia jednostki, sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej;
  • bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób  umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie;

2.Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki (zgodnie z obowiązującymi zasadami)

  1. Zapewnieniu prawidłowości pod względem finansowym umów zawieranych przez jednostkę,
  • przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości  pieniężnych,
  • zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,

4.Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków  pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki

5. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:

  • wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
  • wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
  • następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań.

5. Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.

II Referent do spraw kadr i płac  wykonuje czynności związane z całością spraw płacowych, a w szczególności:

  • Sporządza listy płac na podstawie dokumentów kadrowych;
  • Prowadzi karty wynagrodzeń oraz zmian wynagrodzeń pracowników 
  • Sporządza zestawienia z listy płac oraz przygotowuje zestawienia zbiorcze
  • Zestawia dane podatkowe oraz sporządza informacje do Urzędu Skarbowego
  • Oblicza zasiłki z ubezpieczenia społecznego i sporządza listy wypłat tych zasiłków
  • Prowadzi niezbędną dokumentację dotyczącą tych zasiłków z ubezpieczenia społecznego
  • Współpracuje z ZUS, dokonuje miesięcznych rozliczeń i odprowadzania składek ZUS, sporządza deklarację, rozliczenia i sprawozdawczość tym zakresie
  • Przejrzyście i czytelnie prowadzi dokumentację swojej pracy
  • Na bieżąco zapoznaje się z przepisami w zakresie spraw płacowych
  • Prowadzi podręczne archiwum z zakresu dokumentacji płacowej, wykonuje inne czynności administracyjne polecone przez Dyrektora wynikające z organizacji pracy w placówce

    III. Kucharz zobowiązany jest:

  • przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
  • przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych,
  • prowadzić magazyn podręczny,
  • utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
  • brać udział w ustalaniu jadłospisu,
  • wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola wynikające z organizacji pracy w placówce.

 I V. Intendent

Do obowiązków intendenta należą w szczególności:

  • zaopatrzenie przedszkola w żywność,
  • nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielanie dzieciom porcji żywnościowych,
  • sporządzanie jadłospisów,
  • prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie                                      z obowiązującymi przepisami,
  • uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich i naradach pracowniczych,

V. Pomoc kuchenna zobowiązana jest:

  • pomagać kucharzowi w przyrządzaniu posiłków,
  • utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt, naczynia kuchenne,
  • załatwiać zlecone czynności z zakupem produktów,

VI Konserwator zobowiązany jest:

  • utrzymywać czystość na powierzonym jego opiece odcinku,
  • dbać o estetykę otoczenia,
  • wykonywać prace ogrodnicze na terenie parku i pozostałych terenach zielonych,
  • wykonywać drobne naprawy i remonty na terenie budynku przedszkola,

                              

                                      ROZDZIAŁ VII

 

                               DZIECI PRZEDSZKOLA

                                       ZASADY REKRUTACJI

                                                                        § 1

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  2.  W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są dzieci 5-letnie, dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność  do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci z rodzin zastępczych.
  3. Do przedszkola może uczęszczać również dziecko, któremu na podstawie odrębnych przepisów odroczono realizację obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.

                                                                § 2

  1. Przyjmowania dzieci do przedszkola dokonuje się w oparciu o wypełnione przez rodziców (prawnych opiekunów) karty zgłoszeń dziecka do przedszkola, które rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do przedszkola obowiązani są złożyć w terminie od 15 lutego do 15 marca.
  2. Sekretariat szkoły prowadzi rejestr wpływu kart zgłoszeń.
  3. Kwalifikację dzieci prowadzi się w terminie od 15 do 30 marca . Przedszkole wywiesza imienny wykaz dzieci przyjętych i nieprzyjętych w terminie od 1 do 15 kwietnia.
  4. W placówce funkcjonuje Komisja powoływana przez dyrektora, która bez względu na ilość kart zgłoszeń dokonuje kwalifikacji dzieci do przedszkola, w terminie rekrutacji. Komisja sporządza protokół i ustala listę dzieci. W skład komisji wchodzą:

 

         a)  wicedyrektor zespołu,

         b)  nauczyciel przedszkola,

         c)  przedstawiciel społeczności lokalnej.

  1. Rodzice dzieci nie przyjętych mogą oczekiwać na przyjęcie dziecka w miarę zwalnianych miejsc w placówce.
  2. W ciągu roku szkolnego w miarę potrzeb rodziców i posiadanych miejsc  następują przyjęcia dzieci do przedszkola. Decyzję taką podejmuje dyrektor.

 

                                              ROZDZIAŁ  VIII

                                 RODZICE UCZNIÓW

                                         PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

                                                                  § 1

Rodzice w szczególności mają prawo do:

a)    rzetelnej informacji o realizowanych programach nauczania,

b)   zapoznania się ze statutem przedszkola,

c)    uzyskiwania informacji na temat wymagań edukacyjnych,

d)   informacji o postępach  i trudnościach swojego dziecka,

e)    porad w sprawach wychowania i kształcenia swojego dziecka,

f)     wyrażania opinii i występowania z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły za pośrednictwem rady rodziców,

g)    wyrażania opinii na temat programów profilaktyki realizowanych w placówkach przedszkola,

                                                                         § 2

Rodzice przedszkolaka są zobowiązani do :   

a)    dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola w celu podpisania umowy,

b)    zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,   

c)     współpracy z wychowawcą i nauczycielami w sprawie wychowania                         i kształcenia dzieci,  

d)   zadbania o estetyczny wygląd dziecka,   

e)    przekazywania istotnych informacji dotyczących zdrowia dziecka, mających wpływ na jego funkcjonowanie i bezpieczeństwo w przedszkolu,    

f)     bieżącego usprawiedliwiania nieobecności dziecka w przedszkolu u wychowawcy, co ma ścisły związek z odpisem kosztów wyżywienia.

                                      ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

                                                                         § 3

W realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych przedszkola współpracuje  się z rodzicami dzieci, zwłaszcza w zakresie uzyskiwania jak najlepszych efektów, wychowania i opieki, wypracowania jednolitego oddziaływania wychowawczego, właściwego wyboru przez ucznia dalszej drogi kształcenia oraz szerzenia wśród rodziców wiedzy pedagogicznej.

.                                                                     § 4

  1. W pzredszkolu przyjmuje się następujące formy kontaktów z rodzicami:

a)     spotkania Rady Rodziców z dyrekcją,

b)    spotkania rodziców dzieci z wychowawcą ,

c)     konsultacje z nauczycielami

d)    kontakty rodziców z pedagogiem,

e)     spotkania rodziców z dyrekcja szkoły,

f)      kontakty telefoniczne wychowawcy, nauczycieli i dyrekcji z rodzicami,

  1. Kontakty nauczycieli i wychowawców z rodzicami odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym.

                                                             § 5

  1. Wychowawcy informują rodziców o postępach dzieci oraz zachowaniu.

                                                                 § 6

  1. Rodzice włączani są w życie oddziału, do których uczęszczają ich dzieci oraz w życie przedszkola.
  2. Rodzice zapraszani są na imprezy i uroczystości  oraz włączani w ich organizację.

 

 

 

          

Statut opracowany zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty  z późniejszymi zmianami oraz rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia   21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z późniejszymi zmianami.

  

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 listopada 2013 12:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Zbigniew Curul
Ilość wyświetleń: 1030
06 listopada 2013 18:35 (Zbigniew Curul) - Opublikowanie dokumentu.
06 listopada 2013 18:32 (Zbigniew Curul) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument nieopublikowany)
06 listopada 2013 12:28 (Zbigniew Curul) - Dodanie dokumentu. (Dokument nieopublikowany)