SPIS TREŚCI
Zasady sprawowania opieki nad dziećmi oraz zapewnienia im bezpiecznych i higienicznych warunków s. 5
Indywidualne formy opieki s.8
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna s.10
Zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek s.11
Arkusz organizacji s.12
Organizacja przedszkola s.12
Dyrektor przedszkola s.15
Rada Pedagogiczna s.17
Rada Rodziców s.19
Współpraca organów przedszkola oraz rozstrzyganie sporów s.20
Obowiązki i prawa nauczycieli s.22
Zadania wychowawcy s.23
Zespoły nauczycielskie s.24
Pedagog szkolny s.26
Logopeda s.27
Pielęgniarka s.27
Obsługa administracyjno – gospodarcza s.27
8. ROZDZIAŁ VIII – RODZICE DZIECI
Prawa i obowiązki rodziców s.33 Zasady współpracy z rodzicami s.34
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Siedziba Gminnego Przedszkola im. Jana Pawła II w Czechach mieści się w Czechach nr 142.
§ 2
§ 3
§ 4
a) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
b) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
c) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 5
§ 6
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 7
1. Przedszkole jest samodzielną jednostką budżetową wchodzącą w skład zespołu.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Obsługę finansowo-księgową i materiałową przedszkola prowadzi zespół księgowo-kadrowy mieszczący się w Zespole Gimnazjum, Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Czechach.
§8
a) biblioteki z internetowym centrum informacji multimedialnej,
b) stołówki z kuchnią,
c) pracowni komputerowej,
d) sali gimnastycznej,
e) sali korekcyjnej,
f) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.
g) zespół boisk „Orlik”
a) uczniom innych szkół z terenu gminy pod opieką swoich nauczycieli w celu realizacji wspólnych zadań edukacyjnych,
b) organom samorządu terytorialnego i organizacjom społecznym z terenu gminy w celu realizacji ich statutowych zadań,
c) innym osobom i podmiotom na podstawie umowy najmu, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁII
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 1
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
a) wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka,
b) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola,
c) współdziałaniu z rodziną poprzez udzielanie pomocy w wychowywaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
2. Szczegółowe cele i zadania oraz sposoby ich realizacji sformułowane są w Koncepcji Rozwoju Przedszkola, Programie Wychowawczym oraz Programie Profilaktyki.
ROZDZIAŁ III
ZASADY I FORMY UDZIELANIA OPIEKI I POMOCY DZIECIOM ORAZ ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA
§ 1
a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w przedszkolu ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
b) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 2
1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli w przypadku 9 godzinnego czasu pracy oddziału.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel ( nauczyciele) opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. Opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez przedszkole, sprawują nauczyciele, których opiece powierzono oddział, pomoc nauczyciela lub nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora oraz - w razie potrzeby -za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
4. Dyrektor może upoważnić nauczycieli do samodzielnego doboru innych dorosłych osób do udziału w sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas zajęć, o których mowa w ust. 2
§ 3
1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z Przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
2. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci przyprowadzają i odbierają dzieci
z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
3. Upoważnienie do odbioru dziecka powinno być udzielone w formie pisemnej przez dwoje rodziców(chyba, że rodzice wyrazili zgodę na możliwość podpisu przez jednego z nich).
4. Upoważniona do odbioru dziecka osoba musi być pełnoletnia.
5. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku , gdy stan osoby
zamierzającej odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe ) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa
6. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka winien niezwłocznie zostać poinformowany dyrektor przedszkola lub jego zastępca.
7. W takiej sytuacji przedszkole zobowiązane jest do podjęcia wszelkich dostępnych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami ( opiekunami prawnymi).
8. Rodzice( prawni opiekunowie )dzieci dojeżdżających są zobowiązani do punktualnego przyprowadzenia i odbierania dzieci w ustalonym miejscu i czasie.
§ 4
§ 5
a) w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno- wychowawczych uwzględnione jest równomierne rozłożenie zajęć w każdym dniu,
b) sprzęt dydaktyczny oraz zabawki wykorzystywane na zajęciach muszą być sprawne i nie mogą stwarzać zagrożenia dla dzieci,
c) zajęcia prowadzone są tylko w pomieszczeniach zapewniających dzieciom bezpieczeństwo,
d) stoliki, krzesełka i inny sprzętu przedszkolny dostosowane są do wzrostu dzieci i rodzaju pracy,
e) nauczyciel prowadzący zajęcia uwzględnia zasady bezpieczeństwa na każdych prowadzonych przez siebie zajęciach - nie wolno dzieci pozostawiać bez opieki,
§ 6
§ 7
§ 8
W każdym roku szkolnym dzieci są ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków.
INDYWIDUALNE FORMY OPIEKI
§ 9
a) zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy logopedy, pedagoga szkolnego,
b) indywidualnej pomocy wychowawcy grupy.
c) udzielaniu, w miarę posiadanych środków, doraźnej lub stałej pomocy materialnej,
§ 10
a) dzieci z oddziału przedszkolnego w zakresie: ich aklimatyzacji w przedszkolu, wypełniania przez nich czynności porządkowych i higienicznych, przygotowania ich do bezpiecznego zachowania się w drodze do szkoły, w ścisłym współdziałaniu wychowawców z rodzicami dzieci,
b) dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku - w wyżej wymienionym zakresie, z uwzględnieniem zaleceń, odpowiednich do rodzaju zaburzeń, poradni specjalistycznych,
c) dzieci mające złe warunki rodzinne lub poszkodowane losowo - poprzez:
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
§ 11
Przedszkole zapewnia w dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną poprzez :
a) umożliwienie korzystania z porad i pomocy pedagoga szkolnego,
b) działania nauczycieli wspierające rozwój psychofizyczny dzieci oraz pomagające przezwyciężyć trudne chwile,
c) działania wychowawców, którzy rozpoznają potrzeby swoich wychowanków, a wychowawca wraz z pedagogiem dla danego ucznia szkoły okreṡlą formy wsparcia, które przyniosą zamierzone efekty.
d) działania zespołu specjalistów pracujących na rzecz dzieci z upośledzeniem,
e) decyzję dyrektora i wychowawcy w sprawie pomocy dziecku z opinią, w trudnej sytuacji, niedostosowanego lub o szczególnych zdolnościach.
§ 12
Zajęcia logopedyczne i inne zajęcia specjalistyczne prowadzone są w miarę potrzeb z uwzględnieniem opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz w miarę posiadanych środków finansowych.
§ 13
W przedszkolu i oddziale rocznego przygotowania przedszkolnego prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Sposób jego prowadzenia określają inne dokumenty.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS WYCIECZEK
§ 14
§ 15
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
ARKUSZ ORGANIZACJI
§ 1
a) dane o liczbie dzieci i oddziałów,
b) liczbę pracowników szkoły,
§ 2
Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor przedszkola, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 5
Zasady organizowania działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez przedszkole uwzględniające wprowadzanie nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej określają odrębne przepisy.
§ 6
Sposób dokumentowania zajęć określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ V
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 1
Organami przedszkola są:
DYREKTOR PRZEDSZKOLA
§ 2
§ 3
a)kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci,
e) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
f) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
g) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
h) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
§ 4
§ 5
W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
§ 6
RADA PEDAGOGICZNA
§ 7
§ 8
a) uchwala Statut Szkoły
b) uchwala Koncepcję Rozwoju Przedszkola,
c) zatwierdza Koncepcję Rozwoju Przedszkola,
d) opiniuje Szkolny Zestaw Programów Wychowania Przedszkolnego,
e) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
f) ustala organizację Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli,
g) opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom godzin zajęć,
h) może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie dyrektora z funkcji oraz do dyrektora z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w przedszkolu
i) przedstawia z własnej inicjatywy lub na wniosek innych organów szkoły opinie i oceny w sprawach dotyczących przedszkola,
RADA RODZICÓW
§ 9
Rada Rodziców jest organem doradczo – opiniodawczym powołanym przez ogólne zebranie rodziców.
§ 10
1.Rada Rodziców:
a) ma prawo do wyrażania opinii i składania wniosków we wszystkich sprawach dotyczących działalności przedszkola z własnej inicjatywy lub na wniosek innych organów przedszkola i przedstawiania ich dyrektorowi lub organowi prowadzącemu szkołę,
b) wspiera działalność statutową przedszkola i w tym celu gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,
c) opiniuje(może ustnie) pracę nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego,
d) współdecyduje o formach pomocy dzieciom,
e) opracowuje wspólnie z dyrektorem szkoły preliminarz wydatków na dany rok szkolny.
§ 11
2.Regulamin Rady Rodziców określa między innymi:
a) zasady wybory przedstawicieli do rady oraz tryb jej pracy,
b) tryb podejmowania uchwał,
c) zasady wydatkowania funduszy.
§ 12
1. Do udziału w zebraniach Rady Rodziców mogą być zapraszani z głosem doradczym przedstawiciele innych organów przedszkola oraz inni goście.
2. Dyrektor bierze udział w posiedzeniach Rady Rodziców zwołanych na jego wniosek.
3. W innych posiedzeniach Rady bierze udział na zaproszenie.
§ 13
Rada Rodziców nie może samodzielnie reprezentować przedszkola na zewnątrz.
WSPÓŁPRACA ORGANÓW SZKOŁY ORAZ ROZSTRZYGANIE SPORÓW
§ 17
§ 18
ROZDZIAŁ VI
ZADANIA NAUCZYCIELI
ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
OBOWIĄZKI I PRAWA NAUCZYCIELI
§ 1
Prawa i obowiązki nauczycieli określają przepisy Kodeksu Pracy, Karty Nauczyciela oraz innych aktów prawa.
§ 2
§ 3
a) realizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci
b) realizowanie celów zawartych w Koncepcji Rozwoju Przedszkola
c) realizowanie przyjętego przez siebie programu nauczania na podstawie treści podstawy programowej
d) analiza i ewaluacja swojej pracy dydaktycznej i wychowawczej,
e) poszanowania godności dziecka,
f) stosowanie się do zaleceń poradni psychologiczno – pedagogicznej,
g) dbanie o poprawność językową dzieci,
h) rozbudzanie ich zainteresowań,
i) rozbudzanie u dzieci uczuć wyższych, społecznych, patriotycznych,
j) dbanie o bezpieczeństwo dzieci i zapewnienie im opieki podczas zajęć ,
k) aktywne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i zespołów przez nią powołanych,
l) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej i zarządzeń Dyrektora przedszkola,
m) sumienne prowadzenie dokumentacji szkolnej,
n) informowanie rodziców o postępach ich dzieci we wszystkich obszarach ich funkcjonowania w przedszkolu.
zawodowych,
p) zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie.
§ 4
1.Nauczyciele w szczególności mają prawo do:
a) wyboru program nauczania albo opracowania własnego programu z uwzględnieniem możliwości i zainteresowania dzieci oraz wyposażenie szkoły,
b) kreowania własnych metod nauczania,
c) aktywnego współtworzenia oblicza szkoły.
ZADANIA WYCHOWAWCY
§ 5
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, proces jego uczenia oraz przygotowywania do życia w społeczeństwie,
b) inspirowanie i wspomaganie działań wspólnych dzieci,
c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole dzieci oraz pomiędzy dziećmi a innymi członkami społeczności szkolnej.
a) organizowanie procesu wychowawczego w oparciu o corocznie opracowany plan wychowawcy,
b) gromadzenie informacji o każdym dziecku w celu postawienia właściwej diagnozy wychowawczej oraz podjęcia odpowiednich form i metod wychowawczych,
c) otaczanie szczególną opieką dzieci znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz organizowanie niezbędnej pomocy w tym zakresie,
d) kształtowanie atmosfery życzliwości, koleżeństwa i przyjaźni wśród dzieci,
§ 6
a) poznania potrzeb opiekuńczo wychowawczych ich dzieci,
b) pomocy w ich działaniach wychowawczych i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c) systematycznego informowania rodziców o postępach, trudnościach rozwojowych i zachowaniu dzieci,
ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE
§ 7
§ 8
Do zadań zespołu należy:
a) uzgadnianie sposobów realizacji programów nauczania
b) opracowanie narzędzi do badania osiągnięć uczniów,
c) opracowywanie wyników badanych osiągnięć uczniów i przedstawianie radzie pedagogicznej,
d) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego zwłaszcza dla nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie,
e) dzielenie się wiedzą uzyskaną na kursach metodycznych i doskonalących,
f) współdziałanie w organizowaniu sal zajęć i uzupełnianiu ich wyposażenia.
§ 9
W przedszkolu mogą działać zespoły problemowo – zadaniowe podejmujące ważne doraźne zadania dotyczące bieżącej działalności przedszkola.
§ 10
PEDAGOG SZKOLNY
§ 11
W szkole podstawowej zatrudniony jest pedagog szkolny, który jest koordynatorem działalności profilaktycznej, opieki pedagogiczno-psychologicznej oraz organizatorem różnych form pomocy dzieciom i rodzicom także w przedszkolu.
§ 12
a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci
b) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
c) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych
d) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli,
e) działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
f) udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z dziećmi posiadającymi opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz sprawiającymi problemy wychowawcze.
§ 13
PIELĘGNIARKA SZKOLNA
§ 17
a) udzielanie pomocy medycznej w urazach i nagłych zachorowaniach,
b) prowadzenie poradnictwa dla uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,
c) prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci, rodziców i nauczycieli,
d) uczestniczenie w realizacji programów profilaktyki i programach promujących zdrowy styl życia,
e) częściowe przygotowanie karty bilansu dziecka
OBSŁUGA ADMINISTRACYJNO –GOSPODARCZA
§ 18
Obsługę administracyjną oraz gospodarczą przedszkola zapewniają pracownicy:
a) pracownicy administracyjni,( główny księgowy, referent szkoły do spraw uczniów i referent do spraw kadr i płac)
b) kierownik stołówki
c) konserwator,
d) sprzątaczka,
e) kucharka,
f) pomoce kuchenne,
g) intendentka
Zadaniem pracowników obsługi jest utrzymanie obiektu i jego otoczenia w porządku i czystości. Dbanie o zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.
§ 19
OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW ADMINISTRACJI I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI:
1. Do obowiązków głównego księgowego, które określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2.05.1991. (Dz. U. Nr 40, poz. 174) należy w szczególności:
Prowadzenie rachunkowości jednostki (zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami) polegające zwłaszcza na:
2.Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki (zgodnie z obowiązującymi zasadami)
4.Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki
5. Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
5. Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
II Referent do spraw kadr i płac wykonuje czynności związane z całością spraw płacowych, a w szczególności:
III. Kucharz zobowiązany jest:
I V. Intendent
Do obowiązków intendenta należą w szczególności:
V. Pomoc kuchenna zobowiązana jest:
VI Konserwator zobowiązany jest:
ROZDZIAŁ VII
DZIECI PRZEDSZKOLA
ZASADY REKRUTACJI
§ 1
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
§ 2
a) wicedyrektor zespołu,
b) nauczyciel przedszkola,
c) przedstawiciel społeczności lokalnej.
ROZDZIAŁ VIII
RODZICE UCZNIÓW
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 1
Rodzice w szczególności mają prawo do:
a) rzetelnej informacji o realizowanych programach nauczania,
b) zapoznania się ze statutem przedszkola,
c) uzyskiwania informacji na temat wymagań edukacyjnych,
d) informacji o postępach i trudnościach swojego dziecka,
e) porad w sprawach wychowania i kształcenia swojego dziecka,
f) wyrażania opinii i występowania z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły za pośrednictwem rady rodziców,
g) wyrażania opinii na temat programów profilaktyki realizowanych w placówkach przedszkola,
§ 2
Rodzice przedszkolaka są zobowiązani do :
a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola w celu podpisania umowy,
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
c) współpracy z wychowawcą i nauczycielami w sprawie wychowania i kształcenia dzieci,
d) zadbania o estetyczny wygląd dziecka,
e) przekazywania istotnych informacji dotyczących zdrowia dziecka, mających wpływ na jego funkcjonowanie i bezpieczeństwo w przedszkolu,
f) bieżącego usprawiedliwiania nieobecności dziecka w przedszkolu u wychowawcy, co ma ścisły związek z odpisem kosztów wyżywienia.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
§ 3
W realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych przedszkola współpracuje się z rodzicami dzieci, zwłaszcza w zakresie uzyskiwania jak najlepszych efektów, wychowania i opieki, wypracowania jednolitego oddziaływania wychowawczego, właściwego wyboru przez ucznia dalszej drogi kształcenia oraz szerzenia wśród rodziców wiedzy pedagogicznej.
. § 4
a) spotkania Rady Rodziców z dyrekcją,
b) spotkania rodziców dzieci z wychowawcą ,
c) konsultacje z nauczycielami
d) kontakty rodziców z pedagogiem,
e) spotkania rodziców z dyrekcja szkoły,
f) kontakty telefoniczne wychowawcy, nauczycieli i dyrekcji z rodzicami,
§ 5
§ 6
Statut opracowany zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami oraz rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół z późniejszymi zmianami.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola im. Jana Pawła II w Czechach