Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

                         

 

 

 

 

                   Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego

 

                    w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola im. Jana Pawła II

 

                    w Czechach

 

 

 

I podstawa prawna:

 

 

 

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)

  2. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000)

  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE  (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL).

     

    II Celem monitoringu jest:

     

 

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz osób przebywających na terenie placówki.

  2. Ochrona mienia na terenie placówki.

  3. Ograniczenie zachowań i sytuacji konfliktowych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów.

  4. Ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) w placówce i jej otoczeniu.

  5. Ograniczanie dostępu do budynku i terenu placówki osób nieuprawnionych i niepożądanych.

  6. Zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.

     

    III Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:

     

 

  1. Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Czechach posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny.

  2. Monitor i rejestrator monitoringu przechowywane są w pomieszczeniu zabezpieczonym przed nieuprawnionym dostępem, w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu bądź kradzieży.

  3. Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:

    3.1.  zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników placówki,

    3.2. niszczenia mienia placówki,

    3.3. niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw, boiska oraz parkingu,

    3.4. przywłaszczania,

                3.5. konfliktowych, np. bójek,

          3.6. podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.

     

  4. Obrazy z monitoringu zapisywane są na trwałym nośniku informacji za pomocą  rejestratora monitoringu i przechowywane przez okres  30 dni od daty nagrania.

     Po tym czasie podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

     Wskazana osoba prowadzi dziennik systemu, w którym odnotowuje się  zaistniałe niepokojące    zdarzenia.

  5. Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym.

  6. Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora placówki i w terminie ustalonym przez dyrektora placówki lub wychowawcę/nauczyciela.

  7. Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem poufnym i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w placówce.

  8. Nagrania mogą być udostępniane policji i innym uprawnionym organom na pisemny wniosek w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.

     

    IIIA. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:

     

 

  1. Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.

  2. W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.

  3. Protokół przekazania przechowywany jest w sekretariacie szkoły.

  4. Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.

  5. W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.

  6. Zabrania się przebywania uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory i rejestratory.

  7. Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.

     

    IV Dodatkowe warunki stosowania monitoringu wizyjnego:

     

        1. Dyrektor placówki uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym placówkę oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.

        2. Monitoring, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być stosowany w miejscach w placówce takich jak:

 

    1. pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i            opiekuńcze,

    2. pomieszczenia, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-      pedagogiczna,

    3. pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników,

    4. pomieszczenia sanitarnohigieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia i          przebieralnia.

  1. Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 2.1.-2.4. jedynie w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób.

  2. W przypadkach określonych w ust. 3 zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

  3. Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.

  4. Dyrektor placówki oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.

     

    V Przepisy końcowe:

     

 

  1. Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma dyrektor szkoły.

  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor placówki.

  3. Procedura może ulec zmianie w zależności od nadzwyczajnych okoliczności rozpatrywanego przypadku.

  4. Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 25 maja 2018r.                             

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 września 2018 09:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Ewelina Kotowska
Ilość wyświetleń: 423
03 grudnia 2018 13:58 (Ewelina Kotowska) - Dodanie załącznika [monitoring_procedura_zaktualizowana__szkoly_3.doc] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 grudnia 2018 13:57 (Ewelina Kotowska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
18 września 2018 09:25 (Ewelina Kotowska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)